Nedávné Newslettery

Byl váš let zrušen nebo zpožděn?

Pokud byl váš let zrušen nebo zpožděn můžete se podívat do nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 261/2004 , které stanovuje společná pravidla náhrad a pomoci v letecké dopravě, při odepření nástupu na palubu letadla, zrušení nebo určitého zpoždění letů. Celé nařízení si můžete pročíst zde.

 

Toto nařízení se vztahuje na tyto případy:

 - lety mezi členskými státy Evropské unie (Nezáleží na tom, zda letíte s dopravcem z EU nebo mimoevropským)

 - lety s dopravcem z EU (Ať už na letech z EU do ostatních zemí nebo z ostatních zemí do EU)

 - let s mimoevropským dopravce z EU do jiných zemí (Ale na opačný případ z jiných zemí do EU, už se toto pravidlo nevztahuje)

Byl váš let zrušen? 

Máte nárok na přesměrování a nezbytnou péči. V některý případech také máte nárok na finanční kompenzaci (viz. tabulka níže) .

Přesměrování znamená, že vám bude nabídnuta jiná varianta letů za podobných podmínek a v co nejbližší době. Pokud s přesměrováním nebudete souhlasit, máte nárok na vrácení peněz.

Dopravce má povinnost se o vás při čekání postarat. Nabídnou vám tedy adekvátní občerstvení, jestliže budete čekat přes noc, tak vám zajistí hotel a dopravu z hotelu a do hotelu a také vám poskytnou dva telefonní hovory zdarma.

 

Kdy máte při zrušení letu nárok na finanční kompenzaci?

Jestliže o zrušení vašeho letu jste nebyli informování minimálně 2 týdny dopředu

Jestliže nejste o zrušení informováni ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování, které by vám umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout vašeho cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu

Pokud nejste informování o zrušení ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není vám nabídnuto přesměrování vašeho letu, které by vám umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu

 

Byl váš let zpožděn? 

V případě, že se váš let opozdil, vzniká vám nárok na péči a při delším zpoždění i na kompenzaci. Při zpoždění vám dopravce musí poskytnout:

   - občerstvení odpovídající délce zpoždění

    -jestliže čekáte přes noc, musí vám poskytnout ubytování v hotelu a dopravu do a z

  - dva telefonní hovory

   - jestliže očekávané zpoždění je delší jak 5h, máte nárok na zrušení a vrácení ceny letenek (ale ztrácíte tímto nárok na péči od dopravce)

   - jestliže se váš let zpozdí tak, že se do cílové destinace dostanete se zpožděním 3hodiny a více, máte nárok také na kompenzaci (viz tabulka)

Dopravce však nemá povinnost platit finanční odškodnění, pokud může prokázat, že zpoždění bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla všechna přiměřená opatření přijata. Myslí se tím nepříznivé počasí, stávky, omezení řízení letového provozu apod.

Při odepření nástupu na palubu letadla, máte stejný nárok na finanční náhradu jako u zpoždění nebo zrušení letů. Máte také nárok na přesměrování a péči po dobu čekání na váš náhradní let.

O finanční náhradu si můžete také zažádat při snížení cestovní třídy. Už se ale nevyplácí částky v plné výši, které jsou uvedené v tabulce.

Kdy nárok na kompenzaci nevzniká:

 -jestliže váš let neměl zpoždění o více než 3h oproti plánovanému přílet

-jestliže zpoždění nebo zrušení letu bylo způsobeno mimořádnou okolností (počasí, živelné pohromy, stávky atd.)

Jakým způsobem si zažádat o finanční kompenzaci?

Nejdříve je potřeba vyplnit formulář, který naleznete zde, nezapomeňte si udělat kopii. Tuto stížnost odešlete nejprve vašemu leteckému dopravci, nejlépe doporučeným dopisem. Pokud se do 6 týdnů od doručení nedočkáte odpovědi nebo nejste spokojeni s odpovědí, ten samý formulář odešlete dozorovému úřadu.

Formulář odešlete dozorovému úřadu, který sídlí ve státě odletu. Pokud se jedná o let z letiště mimo EU, tak formulář budete zasílat dozorovému úřadu ve státě příletu. Kontakty na dozorové orgány naleznete zde.

Bohužel ani tohle nemusí být záruka úspěchu, jelikož se letecká společnost často vymlouvá a dozorový orgán s tím nezmůže nic.

Pokud sami neuspějete a nechcete se jít soudit můžete zkusit využít specializovaných společností (např. společnost ClaimCloud), které se zabývají vymáháním těchto náhrad a které v případě práva můžou donutit leteckou společnost vyplatit kompenzaci.